Assalamualaikum W.B.T

Blog ini banyak berkisarkan tentang kisah di tadika dan juga diselitkan serba sedikit cerita tentang perkara lain sebagai penambah perisa. Kepada ibu bapa yang ingin tahu apakah rutin harian kami di tadika bolehlah mengikuti blog ini. Sebarang berita terkini seperti tarikh peperiksaan, tarikh cuti dan sebagainya akan dikemaskini dari masa ke semasa. Selamat membaca buat semua.

Sunday, April 17, 2011

BrEaKfAst ApA HaRi Ni

Memang dah bercadang dari semalam lagi, pagi ni nak buat breakfast....(breakfast pukul 12 tgh hr...makanan breakfast tapi waktu lunch.....)tak sarapan kat luar....sebab petang nanti nak keluar hantar MIL ke Kajang rumah kakak ipar......jadi makan malam je la kat luar.....

*

Cekodok ikan bilis.....tu le menunya....tapi tetiba pagi tadi rajin pulak nak snap gambar nak masukkan dalam blog....saya rasa ramai yang tau buat cekodok kan...tapi mungkin resepinya sedikit berbeza.....jadi kat sini saya nak share sikit resepi cekodok saya......

*

*

Bahan utama mesti la kena ada tepung gandum kan.....gambar kat atas tu tepung gandum, sedikit garam dan ajinomoto dengan daun sup saya dah masukkan semua sekali kat dalam besen tu.....

*

*

Ikan bilis.....guna yang lembut....warnanya agak cerah dan nipis....kalau yang tebal tu keras...nanti bila cekodoknye dah digoreng ikan bilisnya jadi liat.....kalau tak kunyah kuat silap hari bulan tercekik pulak kang......jadi, kesimpulannya gunalah ikan bilis yang lembut.....

*

*

Bawang merah.....nak guna bawang besar pun boleh juga....saya selalu guna bawang besar tapi hari ni guna bawang kecik sebab bawang besar dah tinggal 2 biji...bawang kecik banyak lagi.....

*


*

Kentang dipotong dadu.....yang ni anak saya suka...kekadang tu dikorek kentangnye aje.....tepungnya diorang bagi kat saya.....

*

*

Cili api.....potong kecik-kecik....

*

*

Cili kisar atau ada jugak orang panggil cili boh....jangan masukkan teh boh ye.....jadi lain pulak kang......

*

*

Lepas tu semua bahan tadi dicampurkan sekali kat dalam 1 besen.....cili api tu saya letak kat tepi dulu.....

*

*

Masukkan air....gaul rata....gaul kalau tak betul-betul nanti tepungnya beketul pulak...bancuhan jangan terlalu keras nanti cekodoknye jadi keras baling kat dinding mau runtuh dinding....jangan lembik sangat...nanti menitis-nitis pulak masa kita cedok nak goreng tu....jadi kena sedang-sedang elok je ye....yang kat atas ni saya tak letak cili api lagi....saya goreng separuh dulu sebab kat rumah ni yang suka cekodok taruk cili api suami saya....saya makan sikit-sikit je.....


*

*

Yang separuh lagi ni baru saya letak cili api....kiranya bahagi 2 la......yang 1 tak pedas.....yang 1 lagi ada cili api.....


*

*

Yang ni pulak bukan resepi saya ye......Si Qash la ni sibuk nak tolong saya masak kat dapur...mana la boleh...bahaya....awak tu kecik lagi...nanti kena minyak panas kan susah.....bila saya dah tak bagi tolong tu, dia pun apa lagi keluarkan le alat-alat memasak dia pulak....yang kat dalam mangkuk tu bukannya tepung tapi bedak dia....


*


*


Bersungguh-sungguh tu masak...kalau macam tu le caranya masak...abeh la tebakar muka...


*

*


Ni la hasilnya setelah siap digoreng.....yang sebelah kiri tu ada cili api...yang sebelah kanan tu yang tak de cili api....makan cicah dengan sos cili thai kimball....saya suka cekodok tu leper-leper baru la rangup....kalau nak jadikan cekodok tu leper masa nak goreng cedok guna sudu.....


*

*

Yang ni pulak sarapan untuk kakak....dia ni tengok angin....kekadang tu dia makan cekodok ni...kekadang tu tak nak....tadi saya memang dah siap-siap buat roti sosej ni untuk dia.....memang dia tak makan pun cekodok tu tadi.....yang Qash pulak apa je dia makan....petai je yang dia tak makan sebab busuk katanya......


*


*


Ni la sarapan pukul 12 tgh hr kami sekeluarga.....makan tengah hari tadi pukul 5 ptg kat sate kajang haji samuri...(makan tgh hr waktu minum petang....)balik tadi singgah pasar malam beli popia goreng....tu kira makanan untuk makan malam la tu....pukul 10 mlm baru makan......tak snap pulak gambar popia tadi...gemuk-gemuk popianye.....


*


*


*


No comments:

Post a Comment